מסע אל עצמי רות נצר

הוצאת מודן (ספריה פסיכולוגית, פסיכה) 2004

על עטיפת הספר :
הספר המסע אל העצמי הוא מורה דרך להכרת התהליך הפסיכולוגי-רוחני של התפתחות הנפש, האינדיבידואציה והפסיכותרפיה, לאור תורתו של יונג, שגילה מחדש את הסמלים והמיתוסים של האלכימיה הקדומה והצביע על משמעותם הפסיכולוגית. לכאורה עסקה האלכימיה בחומרים הכימיים, אבל למעשה היתה תורה מורכבת ומרתקת של תהליכי הנפש. האלכימאים דיברו בשפה של סמלים על ה'עבודה הגדולה' שהאדם צריך להשקיע כדי שיתחוללו בנפשו שינויי המיוחלים. הם חיפשו את השלם הפנימי ושאלו מה מסייע להיווצרותו. הם רצו להפוך את חומרי הגלם הנחותים של הנפש לאיכויות נעלות. הם חיפשו את 'אבן החכמים', 'הגביע', ה'פניקס', 'הזהב' ו'עץ החיים', אשר מסמלים, בעבר כמו בהווה, את החומרים הנעלים של הנפש, את איחוד הניגודים ואת מימוש העצמי.
הספר עוסק בתיאור מפורט של שלבי תהליכי הנפש ובמשמעות המסע אל העצמי, כפי שהם משתקפים בתהליכי האינדבידואציה, הפסיכותרפיה, בחלומות וביחסי מטפל-מטופל. בנוסף לכך מתוארים סמלי אלכימיית הנפש כפי שהם מופיעים בתורות שונות, במיתוסים, במיסטיקה, בשמאניזם, בטקסי חניכה, ובאמנות. התייחסות מיוחדת מוענקת למקומה של האישה באלכימיה, ולאבן החכמים של האהבה. הספר מלווה תמונות אלכימיות עתיקות, ובחלומות של המחברת במסעה האלכימי האישי.
עניינה של האנושות במסע התפתחות העצמי הניבה ספרות מיתולוגית-אלכימית-אזוטרית עתיקה, מלווה ציורים מוזרים ומופלאים.

"...לאור זאת ראוי להערכה מיוחדת ספרה העברי של רות נצר המיועד לחנוך את הקורא אל החשיבה הסמלית-מיתית של העולם הקדום, בשפה ברורה ונהירה, כדי שיוכל לזהות את הופעתם של התהליכים הסמליים במסע חייו. הספר מקיים להפליא את אשר יועד לו, ותרמו לכך בוודאי שני גורמים: נסיונה העשיר של המחברת בטיפול פסיכולוגי, ורגישותה הרבה לניואנסים הדקים של הנפש והלשון המתבטאת גם בשירתה, והדבר ניכר גם במקום הרב המוקדש בספרה להשתקפות מוטיבים אלכימיים בספרות, לרבות הספרות העברית" – פרופ' אבנר טריינין.

*
  רות נצר בדרכה המיוחדת והפיוטית לוקחת את המושג אלכימיה על תהליכיו וצפונותיו ופורטת אותו לחלקיו רק בכדי להרכיבו מחדש לשלם גדול עוד יותר. הספר הזה ליווה אותי בשלבי החקירה והמסע האישיים שלי וסיפק לי הסברים וכיוונים לדברים המתרחשים בתוכי.
ספר מרתק על תהליכים כימיים, נפשיים וטרנספרסונאליים כאחד.  חיבור מיוחד של חומר, רוח ונשמה.   סיגל קרומר

http://www.briah.co.il/2013-03-18-13-17-37.html  אתר מרחב בריאה.

מייל שקיבלתי:

שלום רות,
אני קורא את ספרך ״מסע אל העצמי״ ואני מלא פליאה על שפע הידע.
והיכולת להסביר ידע כה מסובך בצורה כל כך בהירה.

זמן רב שאני מתעניין בתחום, וספרך הוא מגדל אור לאבודים באפלת המסתורין.
תודה לך על יצירתך, הכל כך חשובה למחפשים והצועדים בשבילים הסמליים של דוברי השפה העברית.

תודה רבה, ובכבוד רב.
אייל אליעזר